Att lägga skulden på en sjukdom är FEL!

Något som jag vet och ser att många gör är att dom skyller vissa saker på en sjukdom och dylikt. (Uppmärksamma att jag skriver många och inte alla) Sånna som har ex ADHD, ADD, Asperger, DAMP, en CP-skada eller annat skyller gärna ett visst beteende på sjukdommen istället för att försöka göra något åt det.
Anda som har fysiska sjukdommar/skador så som hjärtfel, astma, knäskada eller andra skador skyller gärna på att dom inte kan göra en viss övning p.g.a jusst denna skada.
Visst, dessa sjukdommar/skador är en förklaring till att man inte klarar/har svårt för vissa saker, men det är ingen ursäkt till att inte faktiskt försöka.

Jag lever med ett hjärtfel som gör att jag har dålig blodcirkulation, långsam syresättning till muskler/hjärna (mitt blod är helt enkelt för långsamt), att jag lätt får syrebrist, blir lätt nedkyld, har längre återhämtningstid än andra och har betydligt svårare än fullt friska människor att träna upp styrka, kondition och vighet. Jag skulle lätt kunna utnytja detta till min fördel och slippa jobbiga uppgifter på t.ex gymnastiken, men det gör jag inte. Jag försöker alltid och ofta pressar jag mig själv alldeles för hårt. Jag är fullt medveten om min sjukdom och vet exakt hur jag skulle kunna utnytja den fullt ut. Men jag försöker alltid, även om jag känner att "fan, detta kommer aldrig att gå", för jag vet att i slutänden så brukar det visa sig att det gick visst.

När folk som har ADHD, ADD, ect.. beter sig konstigt (alltså sådant som anses vara utanför normen) så har man (eller i alla fall jag) överseende med det, dom har trotts allt denna sjukdom som försvårar vissa saker för dem. Men, när någon med samma sjukdom beter sig riktigt dumt och är rent av elak så finns det ytterst lite överseende. Om dom sedan skyller på t.ex "ah, men jag har ADHD så det är inget att göra åt" då får man ännu mindre överseende. Ett abnormt beteende kan förklaras av en psykisk sjukdom, men man kan inte skylla ifrån sig på en sådan sjukdom om man beter sig riktigt illa. Man har alltid ett eget ansvar för hur man uppför sig och även om man har denna sjukdom så betyder inte det att man kan skylla ifrån sig på den och sen skita i att faktiskt försöka ändra på beteendet.

Så nästa gång ni tänker skylla ifrån er på en sjukdom/skada så istället för att göra det försök istället och avbryt om det inte går. Då har man åtminståne försökt och dessutom gett ett positivt intryck till sin omgivning och man får dessutom ett litet plus i kanten hos idrottslärarna.

//Alex


Kommentarsfältet. =D

Kommentera gärna men läs detta innan!:

* Som på de flesta andra bloggar så är det NO SPAM som gäller, ingen reklam eller annat onödigt t.ex "hej" "hur mår du?" "vad gör du?" etc.

* Konstruktiv kritik är alltid kul men vakta din tunga, personangrepp och dylikt kommer att leda till ett anmält IP-nummer. (Det spelar ingen roll om du är anonym eller inte, IP-nummret syns för mig oavsett)

* Kommentarer som "fin blogg" "fin design" osv är självklart välkomna men förvänta er inte att jag svarar, vill du vara säker på att få ett svar så utveckla din kommentar lite så att det blir intressant för mig att ta mig tid att svara.

*Jag svarar på kommentarer i mitt eget kommentarsfält.


HTTP-länkningen(hemside-/bloggadress länkningen) i kommentarerna funkar inte av okänd anledning.

BTW! Jag älskar frågor så fråga gärna på om det är något ni undrar, var inte rädda, jag bits inte. Men var dock beredda på att om det är en dum fråga (alltså en fråga som är ställd på ett elakt/hånfullt/sarkastiskt sätt) så kommer jag inte vara snäll i mitt svar heller om jag över huvud taget svarar. Men så länge du inte känner att dom punkterna stämmer in på din fråga så har du ingenting att oroa dig för. :)


Och nu till sist, feel free to comment! :D




Skriv en kommentar är du gullig :3

Har du möjligtvis ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

This thing is out of funktion!

Vad har du på hjärtat? :*

Trackback
RSS 2.0